Klaar voor het hoogseizoen dankzij robotica

Vier jaar geleden stond elektronicaretailer Proshop a/s voor de klassieke groei-uitdaging. Het bedrijf groeide snel en de verkoopvolumes stegen met de maand. Maar die groei had ook een keerzijde: het legde een ernstige druk op de fulfilmentcapaciteiten van het in Højbjerg, Denemarken gevestigde bedrijf, tot het punt dat het hele bedrijf in gevaar kwam.

Het probleem kwam tot een hoogtepunt tijdens de kerstperiode van 2017, toen de retailer worstelde met een toestroom van bestellingen. Proshop probeerde aanvankelijk het probleem op te lossen en nam steeds meer mensen aan in een poging om het volume bij te houden. Maar die strategie bleek onwerkbaar. Om te kunnen concurreren in de moordende consumentenelektronica, opereert Proshop met flinterdunne marges, en de extra arbeidskosten slonken die marges helemaal weg. Op een gegeven moment in die periode moest het bedrijf zelfs zijn online verkoopportaal sluiten omdat het geen winst kon maken op die bestellingen.

“De prijsconcurrentie is extreem hevig in de elektronicamarkt. Jij maken [just] voor een paar dollar een iPhone of een laptop verkopen’, zegt Ivan Jæger Christiansen, CEO van Proshop in een release. “Dus als we niet efficiënt genoeg zijn, kunnen we het product niet goedkoop genoeg verkopen, en als je het niet goedkoop genoeg kunt verkopen, verkoop je het helemaal niet.”

Op zoek naar een oplossing die de fulfilmentkosten zou verlagen, vroegen de leiders van Proshop aan andere retailers hoe ze het probleem hadden aangepakt. Een concurrent zei dat ze misschien zouden vinden wat ze zochten bij Elementenlogica, een systeemintegrator en logistiek consultant gevestigd in Noorwegen.

HET TEMPO OPHALEN

In samenwerking met Element Logic koos Proshop ervoor om een ​​geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem (AS/RS) van AutoStore te installeren. Het vermogen van het systeem om te integreren met Proshop’s bestaande magazijnbeheersysteem (WMS) en enterprise resource planning (ERP) softwareplatforms was een verkoopargument, en het bedrijf hield van de flexibiliteit bij het verwerken van meerdere soorten producten, volgens Proshop’s warehousing en logistiek manager, Ronnie Stormfeldt.

Het AutoStore-systeem is nu geïnstalleerd in een van de twee magazijnen van Proshop in Denemarken, een faciliteit van 16.000 vierkante meter (172.000 vierkante voet) die beide bestellingen voorbereidt die aan koeriers worden overhandigd voor levering op de laatste kilometer (80% van het volume ) en bestellingen voor klanten die hun goederen direct afhalen (20% van het volume). Het AutoStore-systeem zorgt voor compacte opslag door middel van een structuur van stalen rekken, uitgerust met duizenden mobiele plastic bakken die constant worden opgehaald en herschikt door shuttle-achtige robots. Proshop heeft in juli 30.000 extra bakken aan zijn systeem toegevoegd, waardoor de “vloot” op 100.000 bakken komt, met plannen om binnen een jaar uit te breiden tot 160.000 eenheden, zei Stormfeldt.

Proshop heeft zijn AutoStore-systeem ingericht met 16 stations die zowel inkomende als uitgaande stromen verwerken. De goederen-naar-persoon-workflow stelt werknemers in staat efficiënter te werken dan mogelijk was met eerdere processen, zei Stormfeldt. “Met een man-naar-goederen-workflow kan een werknemer misschien 18 mijl per dag lopen, maar nu is het slechts anderhalve mijl”, legt hij uit, voornamelijk voor uitstapjes naar het toilet of de pauzeruimte.

Gewapend met deze nieuwe capaciteit heeft Proshop zijn productcatalogus uitgebreid van elektronica tot gereedschappen, parfums, lotions en meer, nieuwe categoriegroepen toegevoegd en gebieden in nieuwe landen geopend. Het bedrijf is ervan overtuigd dat de flexibiliteit en efficiëntie van het systeem het mogelijk zullen maken om het volume tijdens het hoogseizoen bij te houden.

“Onze prime time is van Black Friday tot eind februari, zoals elk e-commercebedrijf,” zei Stormfeldt. “We hebben vandaag 6.500 bestellingen verzonden, wat een normale dag was. Dat kan op een drukke dag oplopen tot 14.000 en in december kan dat 20.000 tot 25.000 zijn. Dat hebben we nog niet gedaan, maar nu zou het kunnen.”

Proshop ziet meer automatisering in de toekomst. Het voegt een nieuwe verpakkingsmachine toe en overweegt een robotarm toe te voegen om bin picks te verwerken, aldus Stormfeldt. “En binnenkort zullen veel van onze medewerkers, in plaats van magazijn- en logistiekmedewerkers, robotica-operators zijn.”

creditSource link

Ondernemenderegiobrugge
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart