CRO staat letterlijk voor Conversion Rate Optimization. Wat in het Nederlands staat voor conversie optimalisatie. Ieder bedrijf dat een website heeft zou gebruik moeten maken van de mogelijkheid om de conversie te optimaliseren. Misschien vraag je je nu af wat je daar dan precies mee zou kunnen doen en bereiken?
Wat kun je doen met CRO?
Met het inzetten van CRO is het de bedoeling dat je klanten gaat stimuleren om over te gaan tot het aankopen van een product of dienst. Om dit te bewerkstelligen moet je natuurlijk eerst inzicht krijgen in het zoekgedrag van de bezoekers van je website.
Met de verkregen inzichten kun je gaan kijken naar manieren waarop de conversie optimalisatie uitgevoerd zou kunnen worden, conversie optimalisatie is eigenlijk niets anders dan het opruimen van obstakels
Hoe wordt conversie optimalisatie toegepast?
Conversie optimalisatie kan alleen toegepast worden als je bepaalde inzichten hebt verkregen. Hierbij zou je kunnen denken aan de pagina’s die bezocht worden door je klanten, met welke apparaten ze dat doen, waar ze in een aankoopproces afhaken en of je website wel goed werkt.
Dit zijn voorbeelden van dingen die je zou kunnen onderzoeken en oplossen of verbeteren. Wanneer je gaat verbeteren dan ben je bezig met de optimalisatie van de conversie. Het resultaat van zo een conversie optimalisatie zou als gevolg moeten hebben dat je een omzetstijging zal gaan zien.
CRO met behulp van de conversie optimalisatie Pyramide
Met behulp van de conversie optimalisatie Pyramide kun je van onder naar boven gaan werken. En laag voor laag alle obstakels oplossen die de klant in de weg zouden kunnen staan om over te gaan tot het kopen van het product of dienst.
Met deze Pyramide kun je bij de meest primaire obstakels beginnen en dan steeds een treetje hoger gaan tot je bovenaan bent gekomen. De volgorde van deze Pyramide is als volgt:
- Er wordt gekeken naar het voorstel van de unieke waardes
- Daarna wordt er gekeken naar de technologie
- Vervolgens wordt de functionaliteit onder de loep genomen
- Daarna de gebruiksvriendelijkheid
- En als laatst wordt er gekeken naar de emotie en intuïtie
Hoe ga je te werk bij het uitvoeren van conversie optimalisatie?
Bij het optimaliseren van je conversie zou je het volgende stappenplan kunnen volgen:
- Het prioriteren van obstakels
- Het oplossen van technische obstakels
- Het uit de weg ruimen van functionele obstakels
- Intuïtieve obstakels verwijderen
- Statistieken van de website gebruiken om verdere obstakels te achterhalen
- Maak een verbeterplan
- Stel samen met de marketing een prioriteitenlijst en een actieplan om te gaan beginnen met de conversie optimalisatie
Wat zijn de voordelen van CRO?
Aan het inzetten van een CRO specialist bij een marketingbureau als Daar-om.nl
zitten verschillende voordelen. Zo zal je meer winst gaan behalen uit je campagnes, Je weet beter wat er in je doelgroep omgaat en hoe zij handelen. Hierop kun jij je marketingstrategie heel goed aanpassen.
Ook kun je hiermee kosten gaan besparen en de winst gaan vergroten. De investering zal snel terugverdiend zijn.